Monday, April 27, 2015

CARA DAFTAR AKAUN SIMPANAN PUBLIC BANK

Harini anta mahu share sedikit pengalaman anta pada hari ini. Selama 30 minit, aku sudah ada sebuah akaun bank Public Bank. Mudah? Depends pada individu masing-masing. Pada aku masa 30 minit itu memadai untuk buka akaun. Hanya perlu tanda tangan lebih kurang 25 kali.


Proses nak buka akaun Public Bank agak cerewet pada mulanya. Satu disadvantage kepada mereka yang tidak bermastatutin di branch tersebut. Contoh macam aku, IC aku tunjuk duduk/alamat di Johor tapi buka akaun di branch Dungun. So diorang reject dan diorang nakkan surat pengakuan dari majikan yang mengatakan bahawa aku bekerja di Terengganu. So aku bawa surat daripada majikan, kasi assignment letter je dah cukup. Kemudian dia minta IC dan thumb print. Jangan lupa untuk standby RM250 untuk deposit permulaan akaun simpanan dimana anda boleh bawa keluar semula selepas selesai proses pembukaan akaun.

Rm8.50 perlu jikalau korang nak kad ATM, aku nasihatkan better korang amik kad ATM juga. Bukan apa, mana la tau ada banyak offer yang menarik related to Public Bank, korang juga boleh enjoy. Macam semalam, aku pergi makan Kenny Rogers Roaster kat Kuantan dengan isteri aku. Kebetulan, ada promosi dimana Buy 1 free 1 untuk pemegang kad debit/mastercard RHB. So dapat la aku satu set Quarter Meal free yang bernilai RM22.00. Dah jimat RM22.00 dah kat situ. So kumpullah kad ATM dan bawa je kemana-mana, mana la tau ada offer, pakai je.

Untuk melengkapkan proses pendaftaran, korang kena tandatangan beberapa helai borang dan isi nama serta number kad pengenalan korang. Kemudian selesai. Pergi bayar RM258.50 di kaunter pendaftaran dan selesai, boleh balik. Alkisahnya gitulah proses nak buat akaun simpanan di Public Bank. Bukan apa, aku on the way nak jadi agen Public Mutual, so secara asasnya aku perlukan akaun bank Public Bank. Itu sebabnya aku pergi buat, kalau tidak memang tak lah. Lagipun, untuk mereka yang nak melabur didalam Public Mutual, korang pun kena ada akaun simpanan Public Bank untuk transaksi dan sebagainya.

Tips bagaimana mengumpul RM 4.2 Juta dalam masa 30 tahun klik sini

40 comments:

  1. kalau nak buat buku public bank baru berapa erk?first time nak buat buku to?law sekali gan kad berapa semua nya termasuk buku sekali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. atm 8.50sen ,, kalau tidak daftar atm , apa yng bank bagi ?? buku lah ,, jadi free lah brader ,,, tak bayar ,, atm je kena bayar,,

      Delete
    2. Oh kalau dah ada buku PB tapi tak buat kad, kalau nak buat kad rm8.50 je ke? Buat akaun since 2018 . Still boleh guna tak?

      Delete
  2. Boleh ke bang nk buka akaun tapi ic rosak? Sbb acc ni nk buka sbb urgent

    ReplyDelete
  3. pg tkr ic dlu. nanti mesin xbule nk scan ic.

    ReplyDelete
  4. Agak2 en budak lepasan spm mcm aku ni boleh dpt kad atm tak sbb umur tak sampai 18 . Buat masa ni aku kerja then gaji nnti diorang nk guna public bank je . Leceh ahh kalau guna buku and lagi satu ada eh mesin public bank ? Rhb dgn PB sama ke?

    ReplyDelete
  5. Kalau dah dpt kad tu , perluke pergi ke mesin atm tukar no pin tu semua?

    ReplyDelete
  6. Masa buat acc tuu, diaorg ada minta sijil kelahiran tak? Mak sya kata ada. Sini takde mention. Dah lagi tak bawa document2 tuu. Harap ada org boleh reply sebelum pukul 2.

    ReplyDelete
  7. Kenapa tak boleh buka akaun yer jika alamat berlainan negeri?mana nak ada surat majikan jika bekerja sndiri.

    ReplyDelete
  8. bro kalau umur 18 ke bawah untuk buka acc kena bawah apa???

    ReplyDelete
  9. Berapa lama proses nak buka akuan baru eh...

    ReplyDelete
  10. Kalau umr blom genap 18 kena bawak apa ii ke?

    ReplyDelete
  11. Klau ada letter pun ttap Rm 258.50?

    ReplyDelete
  12. Berapa lama aktif duit boleh ambik balik

    ReplyDelete
  13. Buka akaun under company berapa harga nye?

    ReplyDelete
  14. Bole buka akaun public bank ke kalau Tak ada kerja

    ReplyDelete
  15. Berapa ratus kalau first time nak buka akaun public bank

    ReplyDelete
    Replies
    1. Time saya buka akaun PB ni dia depends nak masuk brp je dlm acc tu. Sbb saya xsure saya akn guna atau tak sbb saya buat buku je xbuat kad. So saya aktifkan akaun dgn modal rm20 je. Boleh je haa

      Delete
  16. boleh buat akaun lebihbdari 2

    ReplyDelete
  17. Berapa rm untuk buka akaun di publik bank?
    Akaun lumayan

    ReplyDelete
  18. As salam.. Saya pernah buka akaun di public bank.. Tapi sudah lebih lima tahun tak aktif.. Boleh ka guna lagi akaun tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sudah lebih 8 tahun akaun public bank tak aktif?
      macam mana ya?kena buka baru ka? atau boleh activate kembali?

      Delete
    2. Okay saya buat acc PB ni msa 2018 . Skrg boleh guna lgi tak? Sbb saya buat buku bank je. Kad xbuat masa tu. Still boleh guna tak?

      Delete
  19. saya dah tutup akaun public bank.kalau saya nak aktifkan balik akaun tu,boleh ke?komen jap. utk I lestari ni

    ReplyDelete
  20. Kalau buka dua acc bank dalam bank yang sma bole tak??

    ReplyDelete
  21. Sy pernah mcm ni.. 3 tahun yg lepas.. Sy surirumah dan ada kerja partime serta online bisnes kecil²an..masa nak buka acc pb ni, staff bank kata perlu surat yg membuktikan sy bkerja dan surat bukti dr mana duit tu dtg .. Sy ada juga menyatakan suami akn bagi duit dan sy akan menyimpannya kat pb bank.. Tp sedih staff bank kata skg dah tak boleh nak buka acc kalau takde penyata duit masuk kat kita.. Sedangkan sy kerja partime dan nak guna acc tersebut untuk bisnes online.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Then mcm mna sis ? Sis bkak acc bank mna ? Saya pon suri rumah ingat nk bkak acc bank utk business online jugak .

      Delete
    2. ni savings account ke current account?

      Delete
  22. Boleh tanya ? Kalau nak buat kad atm umur 16 bolehkah ?

    ReplyDelete
  23. pasport asing boleh buka akaun ke..

    ReplyDelete
  24. My father have acc in pb and he is pastaway how do I can cancel the acc and transfer money to my bro acc

    ReplyDelete
  25. tahun 2008 lg..lama sy tk pergi kt public bank..buku accaun public bank ada lg dgn sy..masih boleh cek ke ballance duit kt situ.

    ReplyDelete
  26. Kna surat majikan ke ape ii surat tk untuk buka akaun?sebab bank lain nak kan surat majikan kalau tkde kje

    ReplyDelete
  27. Nak tanya.. klau student atau tidak bkrja boleh x dftr..

    ReplyDelete
  28. Kalau yg xbekerja tu dpt dftr ke?

    ReplyDelete
  29. Klau pakai ic mypoca boleh bukak acc bank tak??

    ReplyDelete